Romanian Bridge Portal
·· 2024-10-10 ··

· Dupa autor
· Bishop Auckland coup si variatii pe tema
· SAYC Romania (IV)
· SAYC Romania (III)
· SAYC Romania (II)
· SAYC Romania (I)

 

 

  Cat mai multe levate  
Laura Stefan (2004-12-09)

Untitled Document

"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new." (Albert Einstein)

Bine v-am regasit.

Nici n-am inceput bine sa invatam bridge si va vorbesc de greseli...Suna a descurajare, dar nu asta incerc sa fac. O sa vedem astazi ca in cadrul unui joc conteaza mult ordinea in care dati cartile si ca la fiecare levata trebuie sa fiti atenti, pentru ca o carte jucata gresit poate sa va afecteze rezultatul donei. Nu va fi usor la inceput sa va faceti un plan de joc, sa va ganditi cum si in ce ordine sa jucati pentru a realiza contractul. Veti gresi multe jocuri si de aceea este foarte important ca dupa fiecare dona jucata sa puteti sa va ganditi (daca puteti discuta asta si cu cei de la masa, cu atat mai bine) cum ar fi trebuit sa jucati si ce trebuie sa retineti pentru a nu mai face aceeasi greseala a doua oara. Sunt doua lucruri foarte periculoase aici, care va pot opri sa invatati sa jucati mai bine: orgoliul (care va impiedica de multe ori sa recunoasteti o greseala si va face sa incercati sa dati vina pe orice altceva din cadrul jocului, numai pe voi nu) si teama ca partenerul s-a suparat (enervat, infuriat....) pentru ca ati facut acea greseala. Am intalnit printre jucatorii de bridge de pe Internet, multi care folosesc cuvantul „sorry” de fiecare data cand gresesc sau esueaza un contract. Este un lucru absurd sa ceri scuze partenerului tau atata timp cat voi trebuie sa formati o echipa, un tot unitar, care se bucura si se intristeaza in acelasi timp, pentru aceleasi lucruri. Daca v-a ales ca partener, inseamna ca joaca cu placere (sau asa ar trebui) si ca atata timp cat discutati despre lucrurile bune si rele facute la masa de joc si stie cum ganditi, nu trebuie sa ramana dupa o dona decat placerea de a juca in continuare cu voi si dorinta ca urmatorul joc sa fie mai bun...Sa nu spuneti niciodata „scuza-ma, imi pare rau” - el stie asta si nu-i foloseste la nimic. Invatati in schimb sa spuneti „am gresit pentru ca...” si incercati sa comunicati cat mai deschis cu partenerul dupa fiecare joc...

Haideti sa ne oprim astazi asupra jocului de levata si deocamdata sa lasam atuul deoparte (adica sa presupunem in exemplele urmatoare ca jucam un joc fara atu sau ca atuurile au iesit deja din joc ). Am vazut ca o levata este castigata de cel care pune cartea cea mai mare pe culoarea primei carti din levata respectiva. Asta inseamna oare ca nu pot sa castig o levata decat daca am asul in mana? Sau ca nu pot sa castig mai multe decat daca am numai carti mari de genul: as, popa, dama, valet in aceeasi mana? Nu, fiecare carte are importanta ei si poate sa obtina o levata castigatoare:

Cum puteti castiga levate cu carti mici pe o culoare lunga:

Sa presupunem ca jucati un contract fara atu, sunteti declarant si in mana aveti, printre celelalte carti, urmatoarea secventa pe cupa: A K Q 2 , iar dupa atac, observati ca partenerul vostru, care isi etaleaza cartile, are pe cupa: 7 6 5. Cate levate credeti ca veti obtine cu ajutorul cartilor pe cupa? 3 veti obtine oricum, pentru ca punand, pe rand, asul, popa si dama de cupa, veti castiga cele trei levate, deoarece nu exista carti cu valoare mai mare decat acestea pe cupa. Dar oare nu se pot obtine patru?

Stim ca in pachetul de carti de joc sunt 13 carti de cupa, dintre care axa voastra are 7 carti (4 intr-o mana si 3 in cealalta). Raman 6 carti pe cupa in mainile oponentilor. Cate are fiecare? Asta nu puteti sti in acest moment. Se poate ca fiecare din adversari sa aiba cate 3 cupe, sau unul sa aiba 2 si celalalt 4 sau pot sta 1-5 sau 0-6.

In primul caz, daca fiecare are cate trei cupe, ce se va intampla dupa primele trei levate? Puneti asul de cupa si de la mort puneti 5, adversarii sunt obligati sa puna cate o cupa. Apoi puneti popa de cupa din mana voastra , de la mort puneti 6, iar adversarii pun cate o cupa. Puneti dama de cupa, din partea cealalta veti pune 7, iar adversarii pun cea de-a treia cupa din mana lor. Cate cupe au iesit din joc? 3x4=12, asadar ati castigat deja 3 levate si in joc mai este numai o carte de cupa, si anume 2-ul din mana voastra. Cand veti pune 2 de cupa, ceilalti, neavand cupa, vor pune alte culori, asadar veti castiga si aceasta levata.

Daca insa cupele nu stau 3-3 (cate 3 la fiecare adversar), atunci inseamna ca unul din adversari are cel putin patru carti. Atunci, dupa ce veti da cele trei maini de cupa, pe care le veti lua cu as, popa, respectiv dama, va ramane 2-ul de cupa si unui adversar ii ramane cel putin o cupa, care sigur este mai mare decat 2-ul vostru. In acest caz nu veti obtine decat 3 maini.

O combinatie de acest gen valoreaza asadar 3 sau 4 levate, in functie de cum sunt distribuite cartile adversarilor. De retinut este ca nu numai cartile mari pot castiga levate, ci si cartile mici, odata ce celelalte carti mai mari au fost scoase din joc.

In exemplul de mai sus am gasit o situatie in care pot castiga o levata cu 2 de cupa. Dar daca axa voastra are mai putine carti? Spre exemplu, aveti in mana: A K Q 2 de cupa, iar partenerul are numai 7 6 de cupa. Cate levate castigati de aceasta data? Mai poate fi castigator 2-ul de cupa? Acum axa voastra are in total 6 cupe, de unde deducem ca adversarii au 7 cupe. Aceasta inseamna ca, indiferent cum sunt asezate cartile, unul dintre ei are cel putin 4 cupe. Asadar, dupa ce veti castiga primele trei maini cu A, K, Q, va ramane 2 de cupa, care nu este major (adica nu este cel mai mare din cartile ramase pe culoarea respectiva), deci punand 2 de cupa levata va fi castigata de axa opusa.

Dar in urmatoarea situatie? Aveti pe trefla: A K 9 7 2, iar partenerul are, tot pe trefla: 8 5 4 3. Cate levate puteti castiga? Observati ca axa voastra are 9 trefle, deci axa opusa are 4, care pot fi distribuite adversarilor astfel: 2-2, 3-1 sau 4-0.

Daca fiecare adversar are cate doua trefle, atunci: punand asul de trefla din mana si o carte din mana mortului, adversarii pun si ei cate o trefla. Dupa ce ati pus si popa, cate trefle le raman adversarilor? Nici una, iar voi mai aveti in mana inca 3 trefle, care va vor aduce inca 3 levate castigatoare.

Dar daca treflele sunt impartite altfel? Atunci unul dintre adversari are cel putin trei trefle, spre exemplu:

 

Nord

 

 

8 5 4 3

 

Vest

 

Est

Q

 

J 10 9

 

Sud

 

 

A K 7 6 2

 

Ce se intampla dupa ce dati primele doua maini (as si popa)? Vestul ramane fara nici o trefla, iar Estul, dupa ce la as si popa a pus 9, respectiv 10, va lua mana cu J. Asta inseamna ca 5 levate nu mai luati oricum. Dar macar dupa ce Vestul ia cu J, celelalte trefle ale dumneavoastra devin majore si va mai asigura inca doua maini daca veti reusi sa mai castigati o levata pe alta culoare pentru a putea sa jucati iar trefla (deoarece vestul luind cu j, va da in continuare alta culoare decat trefla). In acest caz, numarul maxim de levate pe care le puteti obtine pe trefla este 4.

Dar daca treflele stau 4-0? Sa presupunem ca avem situatia urmatoare:

 

Nord

 

 

8 5 4 3

 

Vest

 

Est

Q J 10 9

 

 

 

Sud

 

 

A K 7 6 2

 

Ce se intampla atunci cand jucati A si K de trefla? Vestul va da 9, respectiv 10 de trefla, iar cand veti juca urmatoarea carte de trefla, vestul va castiga atat dama, cat si valetul de trefla. Vestea buna este ca daca reusiti sa mai luati o levata pe alta culoare cu cartile din mana astfel incat sa puteti da in continuare o carte din mana, veti castiga o levata cu cea de-a 5-a trefla. In acest caz, numarul maxim de levate pe care il puteti obtine este 3.

Sa retinem deci ca uneori, faptul ca pierdem una sau mai multe levate pe o culoare ne poate asigura castigarea levatelor ramase pe culoarea respectiva, la un moment dat in acel joc.

Cum majorati o suita cand va lipseste o carte mare:

Sa presupunem ca aveti urmatoarea secventa de carti pe caro: K Q J, iar partenerul are 4 3 2 pe caro. Cate levate puteti castiga? Cartile din mana voastra nu sunt majore, deoarece va lipseste asul de caro. Indiferent ce carte ati pune (sa presupunem ca puneti popa, spre exemplu), adversarul poate sa ia levata cu asul. Si atunci, daca reusiti sa luati mana ca sa dati iar pica sau daca un adversar joaca iar pica, mai castigati doua levate cu dama si valetul de caro. Daca adversarul nu pune asul si luati levata cu popa, se intampla acelasi lucru, deoarece jucand in continuare pica, la un moment dat adversarul va pune asul de pica si tot veti pierde o levata. Asadar, pentru a realiza doua levate cu cartile K, Q, J, obligatoriu pierdeti o levata necesara pentru a scoate din joc asul de caro. La fel, daca va lipseste asul din combinatia K, Q, J, 10, nu puteti realiza decat 3 levate, iar din combinatia K, Q, J, 10, 9 numai 4 levate si asa mai departe – dintr-o suita de n carti consecutive incepand cu popa, pot obtine numai n-1 levate.

In urmatorul exemplu sunteti nord, sudul este mort si va lipsesc asul si popa de pica:

 

Nord

 

 

Q J 10

 

Vest

 

Est

K 4 5 2

 

A 9 8 3

 

Sud

 

 

7 6

 

In aceasta situatie jucand o pica, adversarul va castiga levata si veti pierde obligatoriu 2 levate (asul si popa) si data urmatoare cand se va juca pica, veti castiga levata cu dama – asadar, combinatia data de carti va asigura o levata castigatoare.

Sa jucam impreuna

Pana acum am discutat secvente de carti pe cate o singura culoare. Intr-un joc insa, lucrurile nu sunt la fel de simple, deoarece chiar daca reusiti sa va majorati o culoare, trebuie sa calculati in functie de cartile ramase pe celelalte culori daca si cand puteti castiga urmatoarea levata.

Sa presupunem ca sunteti sudul, sunteti declarant si cu cartile de mai jos trebuie sa incercati sa realizati cat mai multe levate (pe un contract de fara atu). Puteti incerca sa asezati aceasta mana cu pachetul vostru de carti de joc, pentru a urmari mai usor explicatia:

Nord

7 6 5

5 4 3 2

5 4 3

4 3 2

 

Sud

4 3 2

A K 8 7 6

A K 2

K Q

Atacul este valet de pica din mana vestului. Pentru ca sunteti declarant, voi jucati atat cu mana voastra, cat si cu mana nordului, care imediat ce atacul a fost facut, isi etaleaza cartile. Observati ca oricare dintre cele trei pici ale nordului este mai mica decat valetul de pica, asadar nu are importanta pe care dintre ele o vom pune, mai ales ca sunt carti cu valori consecutive. Alegem din mana mortului 5 de pica, estul pune 8 de pica, iar voi din mana 2 de pica. Vestul castiga levata si deci tot el continua – cu dama de pica – la care puneti 6 de pica, estul da 9 de pica si voi din mana 3 de pica. Vestul castiga si cea de-a doua levata si o deschide pe a treia cu popa de pica si o castiga de asemeni, impreuna cu 7si 4 de pica de la voi si 10 de pica din mana estului. A ramas o singura pica in joc, asul, cu care vestul continua. In acest moment nu mai aveti nici in mana nici in mana mortului nici o pica, asa ca va trebui sa dati cate o carte de alta culoare. Sa presupunem ca dam 3 de caro de la mort, estul pune 5 de trefla si acum este randul vostru sa dati o carte. Dar care? Sa dam o trefla parca nu ne induram (poate obtinem totusi o levata de acolo). O cupa atunci? Am vazut mai devreme ca daca avem multe carti pe o culoare, este posibil sa castigam levate si cu cartile mai mici de pe culoarea respectiva, dupa ce cupele mai mari ies din joc. Nu ne ramane decat un caro, desigur 2-ul, deoarece asul si popa ne vor furniza levate. Vestul a castigat si cea de-a patra levata si continua cu dama de caro. Punem patru de caro de la mort, estul pune 6 de caro, iar noi vom pune popa, incantati ca am castigat in sfarsit, o levata. Cu ce continuam? Aveti in mana in acest moment 5 cupe, 2 trefle si asul de caro. Sa incercam sa castigam cat mai multe levate pe cupa (ca prea avem multe cupe, nu poate sa nu ne ajute lucrul asta...). Dam asul de cupa si sa presupunem ca ambii adversari dau cate o cupa: valetul, respectiv 9; iar noi din mana mortului vom pune 2 de cupa. Observam ca in acest moment, adversarii mai au impreuna doua cupe. Dam si popa de cupa; daca fiecare din adversari pune cate o cupa, aceasta va insemna ca nu mai exista nici o cupa la adversari, asadar 8,7,6 de cupa ramase in mana voastra devin levate castigatoare. Daca cupele stau 2-0 in acest moment, nu vom mai putea castiga decat cel mult 2 dintre cupele ramase (deoarece vom pierde levata in care adversarul pune Q de cupa). Haideti sa consideram primul caz si sa presupunem ca la popa de cupa ies ambele cupe ale adversarilor (adica sunt distribuite 1-1 in acest moment). Apoi jucam cele trei cupe (8, 7 si 6), care vor fi castigatoare. Si raman in final cu:

 

Nord

 

 

5

 

 

4 3

 

Vest

 

Est

J 10

 

9 8

A

8

 

Sud

 

 

A

 

 

K Q

 

Mai avem 3 levate de jucat si este randul nostru sa dam o carte din mana. Asul de caro il castigam oricum, dar cu celelalte doua ce facem, daca ne lipseste asul de trefla? Va trebui sa renuntam la una dintre ele pentru a scoate asul de trefla din joc. Jucam popa de trefla, vestul pune asul si castiga levata si continua cu un caro. In acest moment, Asul de caro si dama de trefla din mana voastra sunt majore si aduc doua levate castigatoare.

Dar daca dintre aceste trei ultime carti, am fi jucat mai intai asul de caro? Era acelasi lucru? Puneam apoi K de trefla, vestul ia cu asul si da valetul de caro, pe care il castiga, deoarece in joc nu mai sunt carti de caro mai mari decat valetul. Ati facut astfel cu o levata mai putin daca ati pus asul de caro mai intai.

Haideti sa urmarim un ultim exemplu. De asemeni sunteti in pozitia sudului si incercati sa obtineti cat mai multe levate.

Nord

K Q J 6 5 4 3

4 3

5 4

5 4

 

Sud

A 2

A K 2

A K 3 2

A K 3 2

Incercam sa castigam toate cele 13 levate si observam ca din cartile majore existente avem 9 maini sigure (A, K,Q, J de pica, A , K de cupa, A, K de caro si A, K de trefla). De unde sa gasim inca 3 levate? Observam ca pe cea mai lunga culoare, pica, avem 9 carti, asadar adversarii nu au decat 4. Si atunci jucand pe rand cele patru carti majore de pica (as, popa, dama, valet), vor iesi din joc si cele 4 carti ale adversarilor si restul de pici din mainile voastre vor ramane majore, ceea ce inseamna ca vom castiga 13 levate. Singura problema este in ce ordine jucam picile. Ce se intampla daca dam 2 de pica mai intai si luam de la mort cu popa de pica? Atunci indiferent ce carte dam apoi de la mort, levata o putem castiga in mana cu asul. Odata castigati asul si popa de pica, noi trebuie sa dam o carte din mana (de la sud), unde nu mai avem nici o pica. Si atunci cum putem sa mai ajungem sa facem cele 4 pici de la mort? Nu putem, pentru ca acolo nu mai avem nici o carte majora cu care sa ajung sa castig levata daca dau o carte de la sud. Unde am gresit?

Intr-o asemenea situatie este bine sa jucam mai intai asul de pica din mana, cu care castigam levata si continuam cu cealalta pica, pe care o castigam in mana mortului. Acum suntem liberi sa dam toate picile ramase pe care vom arunca de la sud toate cartile cu care nu putem castiga levate (numite perdante): 2 de cupa, 2,3 de caro si 2,3 de trefla. Cu cartile ramase avem 13 levate castigatoare.

De retinut: Daca aveti, ca in situatia de mai sus, numar diferit de carti in cele doua maini (a voastra si a mortului), jucati mai intai cartile mari din suita mai scurta.Spre exemplu, cu A K 2 intr-o mana si Q J 10 9 8 de aceeasi culoare in cealalta mana, luati mai intai levatele cu asul si popa si apoi veniti in mana mai lunga cu ajutorul doiului.

Exercitii:

1. In urmatoarele situatii, precizati cate levate se pot castiga cu urmatoarele combinatii de carti (se dau cartile din mana declarantului si din mana mortului pe o culoare):

a. A K Q

b. A K Q

c. A Q 4 3

d. K Q 3 2

J 10 9 8

5 4 3 2

K 2

A 8 7 6 5 4

e. 5 4 3 2

f. Q 10 5 4

g. J 10 9 8 7 6

10 9 8 7 6

K J 3 2

Q 5

2. Cu care dintre mainile urmatoare pot castiga mai multe levate si de ce?

K Q J 10

 

A 9 8 7

K Q J

SAU

A 9 8

K Q J

 

A 9 8

K Q J

 

A 9 8

La revedere si sa aveti o saptamana frumoasa...

alte articole de acelasi autor

· Invatati bridge in limba romana
· Concurs de articole apr. 2006
· Turnee Romanesti pe BBO
· BRIDGE in 41 de povestiri vesele

:: ATOMIC BC
:: Club 7
:: IASI BC
:: alte linkuri
© 2002-2006 bridge-club.ro